zondag 7 maart 2010

Momentum

Elders op internet was deze week een column te lezen onder de kop Momentum. De inhoud ging vervolgens niet of nauwelijks over Momentum maar dat zien we wel vaker. Er wordt wat vakjargon geuit en de rest wordt voor zoete koek geslikt.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het Momentum een goede indicator is om als dashboardattribuut in de gaten te houden. Zoals bij de meeste indicatoren heeft dit alleen zin wanneer een trader hierbij de interactie tussen verschillende timeframes bekijkt en daarnaast natuurlijk weet wat een indicator u te vertellen heeft.

Schrik niet maar hier loopt het Momentum in 12 (twaalf) timeframes mee. Met 1 muisklik heb ik er 6 te pakken en dat zo’n 3 keer per dag. De rest (grotere timeframes) is voor EOD.
De belangrijkste vraag hierbij is of de koersontwikkeling ondersteund wordt door het Momentum. Als dit het geval is ..... prima.

Zo niet alertheid, niets meer en niets minder. Wanneer u op basis van divergentie een positie inneemt in de richting van het Momentum dan kan ik u voorspellen dat het meestal fout zal lopen met deze positie. Sterker nog ..... broken divergence is het mooiste dat na divergentie kan ontstaan.

Uiteraard roept dit vervolgens de vraag op wat dan het nut is van het Momentum en van alle indicatoren die hierop lijken.
Nou simpel eigenlijk. Het is prettig wanneer je in een trade zit en dit ondersteund wordt door het Momentum. En zodra er sprake is van divergentie is het zaak om de opperste staat van paraatheid af te kondigen, stops op te trekken en vooral alert te zijn op een mogelijke draai. Zodra er sprake is van broken divergence mag de vlag weer uit. Dat zijn de leuksten zoals in het plaatje mooi te zien is.


Voor de rest ..... ken uw beleggingshorizon en dus de timeframes die hierbij van belang zijn (link).

En tot slot. Ik ken geen enkele indicator die op betrouwbare wijze op de koers vooruit loopt. Lagging zijn ze allemaal, de één wat meer dan de andere. Chartreading (uw voorruit) kondigt als eerste een potentiele top of bodem aan ..... indicatoren (de dashboardlampjes) volgen ......