vrijdag 5 maart 2010

Antireclame II – De sleutel tot succes

Wie de moeite neemt om de update van afgelopen maandag er nog even bij te pakken (eerdere en latere mogen ook) kan zich voorstellen dat ik een kostelijk weekje achter de rug heb. Vaak zie je dat bull- en bearscenario’s samen optrekken tot een kantelpunt is bereikt. De symmetrie vanaf medio februari mag wat mij betreft de boeken in als schoolvoorbeeld.

Maar dan toch deel II uit de serie antireclame voor deze blog.

Wanneer ik tussen de bedrijven door wat nl-sites afstruin dan valt mij steeds weer op dat het TA-gehalte in de Lagen Landen zich op een bedroevend laag niveau bevindt. Ontluisterend gewoon.
Het meest ironische is nog dat de abonnementaanbieders er helemaal een potje van maken. En dit terwijl het handjevol Nederlandstalige TA-ers dat wel zinvol werk levert ‘free info’ ter beschikking stelt.


En specifiek op EW-gebied …… tenenkrommend hoe abonnementaanbieders, die misschien net hun ‘EW-pionnendiploma’ binnen hebben, de niets vermoedende leken op dit gebied knollen voor citroenen weten te verkopen. En of daarbij volkomen gewetenloos een batterij aan leden keer op keer de financiële afgrond wordt ingestort, is voor deze lieden volkomen oninteressant. Dieptriest !!!

Helaas hebben de meeste volgers geen idee hoe het kaf van het koren gescheiden moet worden. Blijkbaar kiest deze groep dan maar voor de betaalsites. Als het geld kost moet het wel goed zijn, zo is waarschijnlijk de gedachtegang. Bovendien wordt daar tenminste short en long geroepen zodat aan de verslaving om continue in de markt te zitten gehoor wordt gegeven.


Nu is de neiging groot om man en paard te noemen en een aantal zelfbenoemde goeroes met de grond gelijk te maken maar ik zal mij inhouden. Allemaal negatieve energie en die is voor mij niet productief. Bovendien ..... eenmaal lid van een betaalsite en men lijdt binnen de kortste keren aan het stockholmsyndroom (link). Geen kruid tegen gewassen dus.

En nu de antireclame.
Dit blogje is primair bedoeld 'pour moi' en wel als stok achter de deur om het dagelijkse EW-huiswerk te doen. Langdurig EW-en is op den duur namelijk toch een saaie bezigheid. Van de andere TA-onderdelen laat ik sporadisch iets zien. En of dit nu veel of weinig bezoekers genereert is voor mij niet echt belangrijk.


Wel hoop ik dat ik met mijn blog een aantal belangstellenden weet aan te zetten tot ‘zelfredzaamheid’.
Voorwaarde voor succes - en m.i. de enige manier om geld uit de markt te halen - is namelijk toch door het volledig op eigen kracht te doen. Zonder een gedegen systeempje en een ijzeren discipline wint een privé-belegger het nooit van de goed uitgeruste professional. En goeroevolgers al helemaal niet.

En wanneer u denkt dat het wel kan ..... keep on dreaming.