zaterdag 16 januari 2010

AEX - Elliott Wave weekend-update I

Al maanden lang labelt zowel het lange als ook het korte termijn scenario lekker weg. Best prettig maar het grote gevaar hierbij is per definitie dat je als trader loyaliteit opbouwt met het patroon of nog erger, met je positie op de markt. Vroeger of later straft zich dit meedogenloos af.

In de afgelopen weekendupdates heb ik u steeds 2 scenario’s laten zien die kort samengevat neerkwamen op:
- favoriete koersdoelzone 375 / 385;
- favoriete tijdzone óf eerste week van februari óf eind februari / begin maart.

Dit weekend gooi ik het over een andere boeg. De beide scenario’s zijn beslist nog niet van tafel maar er is wel reden om juist nu uiterst kritisch te kijken naar de factoren prijs, tijd en patroon.

In deze update besteed ik alleen aandacht aan een bearish scenario. Niet dat ik mij tot enig kamp (bear or bull) reken .... dat laat ik met plezier aan anderen over. Waar het mij in essentie om gaat is dat zonder dat de uptrend serieuze schade is aangebracht er wel een aantal alarmbelletjes aan het rinkelen zijn.
Voor wat betreft het bullish scenario verwijs ik u in deze update naar de korte samenvatting hierboven en naar de update van vorige weekend onder deze link.

Goed, het bearish scenario. Prijs, tijd en patroon ..... wanneer deze factoren eendrachtig samenwerken mag je dat in mijn ogen niet negeren. Waar gaat het om ....

Prijs
We zien dat de AEX de afgelopen week vrijwel ‘to the penny’ is afgeketst op de vorige week genoemde Fibo prijsweerstand; de 0.500 correctie over rode Intermediate 3.

Tijd
Vorige week noemde ik de datum van 15-01 (+/- 1) als belangrijk tijdcluster voor de US-indices. We zien dat in ieder geval dat de Dow en de SPX op 14-01 een high noteren. Nog een veel te vroeg om hier te kunnen spreken van ‘the high’, maar vooralsnog ligt hier een top.
Wanneer daarnaast de tijdprojecties uit beide AEX-LT-scenario’s gemiddeld worden dan komt dit exact uit op 11-01, de datum waarop de AEX vooralsnog een top heeft gezet. Nu behoort het middelen van tijdprojecties bepaalt niet tot mijn favoriete tradingtools maar juist omdat beide LT-scenario’s dicht tegen elkaar liggen is het nu wel zinvol om dit serieus te nemen.
En zo zijn er nog een aantal tijdanalyses die omstreeks deze periode uitkomen.

Patroon
De weekend-updates voor de korte termijn heb ik steeds voorzien van een bearish scenario waarin het patroon afgerond is. Dit waren vanuit EW-optiek afzichtelijke plaatjes maar die qua labeling zouden kunnen.
Door het koersverloop van de afgelopen week is er nu een EW-patroon ontstaan dat er patroontechnisch een stuk evenwichtiger uitziet en dat dus aan kracht wint.

En nu de plaatjes.

(klikken voor een groter plaatje)

In maart 2009 heeft de AEX een rode Intermediate 3 geplaatst en is sinds die tijd aan het bouwen aan een Intermediate 4.

Voor de Intermediate 4 zien we als interne structuur een zogenaamde Triple ZigZag die volgens de boekjes gelabeld wordt met WXYXZ. In het LT-plaatje hierboven laat ik een scenario zien waarin de afrondende Z op 11-01 is gezet en daarmee dus ook de Intermediate 4!!

Nu even concreet:
- Zolang de AEX boven de 324 blijft ga ik uit van het eerdere LT-scenario waarbij de huidige correctie niet veel meer is dan een pullback in de uptrend.
- Onder de 324 maar boven de 311.1 ga ik voor wat betreft de langere termijn in de neutrale modus.
- Onder de 311.1 ....... dat zien we tegen die tijd wel aan de hand van het dan gevolgde patroon.

(klikken voor een groter plaatje)

In het korte termijn scenario is de afgeronde blauwe Z goed te zien. De laatste paarse Minuette (v) is aan de korte kant maar in kleinere timeframes als Impuls labelbaar.

In dit scenario zijn de eerste 2 golfen van een neerwaartse impuls geplaatst en is dus de 3de golf van start gegaan. Van welke labelgradatie deze impuls deel uitmaakt moet nog blijken.

Uiteraard moet een neerwaartse golf 3 onder de 1ste golf uitkomen (335). Gehanteerde richtlijn is dat de prijslengte van golf 3 meestal de 1.5 ratio van golf 1 haalt. In de buurt van de 327 in dit geval.

Later dit weekend ook nog een update van het KT-scenario dat ik de afgelopen weken bijna dagelijks heb laten zien ...... op de laatste dagen na dan .....