maandag 22 maart 2010

Voorspellen

Met enige regelmaat word ik benaderd door – al dan niet commerciële – ‘collega’s’ met verzoeken van verschillende aard. Vorige week kreeg ik de vraag of ik interesse had om aan een forum deel te nemen. Ik heb voor de ‘eer’ bedankt maar kon het afgelopen weekend toch niet laten er een kijkje te nemen.

Het beeld dat een serieuze belegger op de NL-flora weinig te zoeken heeft werd weer eens bevestigd. Op de flora is men óf poeslief voor elkaar en wordt daarbij alle onzin voor zoete koek geslikt óf er heerst een slagersmentaliteit waarbij wederom niet op inhoud wordt beoordeeld maar waar berichten bij voorkeur met de grond gelijk worden gemaakt.

In mijn weekendbezooek was sprake van de laatste variant.

Op één van de draadjes trof ik de volgende quote aan:
‘De fout die men doorgaans maakt is dat men handelt op de "voorspelling". Dat kost geld zoals u kunt zien als u voorspellers volgt. De belegger doet er goed aan te handelen op de boodschap van de AEX en niet op de voorspelling.’

Nu kan ik niet beoordelen welk systeempje de betreffende poster gebruikt maar ik kan u wel vertellen dat een dergelijke opvatting mij uit het hart gegrepen is. ‘Voorspellen’ is de grootste misvatting in de beleggerswereld en wie dit nog niet door heeft weet zich gevangen in het onderstaande plaatje.


Het is vervolgens schrijnend om te lezen hoe de geciteerde poster wordt afgemaakt door lieden die er goed aan zouden doen de stoomcursus van Matthijs van Boxsel te volgen.

Zo ..... dat lucht op.