donderdag 7 januari 2010

AEX - Elliott Wave update

In Elliott-land zijn er traders die voor een golf 4 hun bed niet uitkomen. De best ‘tradebare’ golven zijn de 3:3 (golf 3 van een 3 van hogere gradatie) en de 2:C (golf C van een 2 van hogere gradatie). Een golf 4 is met stip de lastigste.

Gisteren had ik de rode Micro [iv] met vraagteken in de update gezet. Direct na opening bleek dat alleen de A van deze golf 4 nog maar was gezet.
Of de Micro [iv] nu geplaatst is op 337.94 ..... zou wederom kunnen. Wanneer de AEX de 341.79 opwaarts uitneemt hebben we een eerste aanwijzing dat de Micro [v] is begonnen. Beter is de het doorbreken van de top op 343.6.

(klikken voor een groter plaatje)

Voor ale duidelijkheid; ik heb een uitgesproken voorkeur voor afgemaakte EW-patronen. Nog steeds mis ik de ontbrekende Micro [v]. Pas onder de 336.8 is er in het voorkeurspatroon sprake van overlap gaat het voorkeursscenario - met dank voor bewezen diensten - de kast in. Alternatieven zijn er genoeg (zie bijv. de update van afgelopen zondag) maar voorlopig haal ik daar het stof nog niet vanaf.

In de bijbehorende fibochart is nog steeds goed te zien dat de correctie vanaf de top nog weinig weg heeft van een correctie van grotere orde. Voorlopig lijkt het erop dat alleen de stijging vanaf 30-12 van een gezonde pullback wordt voorzien.
Wel zien we in deze 15’-chart aan de rode driehoekjes dat de AEX is begonnen aan een patroon van lower highs / lower lows. Dit patroon wordt pas doorbroken wanneer de laatste lower high - in dit geval de 341.79 - wordt doorbroken.

(klikken voor een groter plaatje)

Per mail kreeg ik nog een vraag naar tellingen over een wat langere termijn. Mijn LT-scenario bewaar ik steeds voor het weekend. Even terugkijken dus.